МЕДИЦИНСКИ УНИВЕРСИТЕТ -ПЛЕВЕН
МЕДИЦИНСКИ КОЛЕЖ
УТВЪРЖДАВАМ,
РЕКТОР НА МУ: /п/
/Проф. д-р Сл. Томов, д.м.н./
АКТУАЛИЗИРАНА
КВАЛИФИКАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКА
НА СПЕЦИАЛНОСТ ,,РЕНТГЕНОВ ЛАБОРАНТ”
ОБРАЗОВАТЕЛНО–КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН ,,ПРОФЕСИОНАЛЕН БАКАЛАВЪР”
ОТ ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ ,,ЗДРАВНИ ГРИЖИ“
ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ
„РЕНТГЕНОВ ЛАБОРАНТ”
ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ НА ОБУЧЕНИЕТО: ТРИ ГОДИНИ
РЕДОВНО ОБУЧЕНИЕ
Утвърдена от АС на МУ - ПЛЕВЕН на 22.04.2019 год.
І. ОБЩА ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА. ОБРАЗОВАТЕЛНА ЦЕЛ
Специалност „Рентгенов лаборант“ е регулирана специалност от професионално направление „Здравни грижи“. Обучението се провежда в Медицински колеж и отговаря на изискванията на Закона за висшето образование и Наредбата за ЕДИ за придобиване на висше образование по специалностите от професионално направление „Здравни грижи” за образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър по...“. След дипломиране завършилите специалността получават професионална квалификация „Рентгенов лаборант“.
Рентгеновият лаборант е част от здравния екип със своите специфични задачи, професионална отговорност и личностни умения. Той извършва самостоятелно, с останалите членове на медицинския екип или под ръководството на лекар-специалист изследвания в областта на конвенционалната рентгенология, инвазивната, интервенционалната рентгенология, компютърната томография, магнитно-резонансната томография и ултразвуковата диагностика. Компетентно използва традиционните и дигиталните системи (CR, DR) за получаване, обработка и архивиране (PACS) на образи, както и процедури в областта на лъчетерапията и нуклеарната медицина, спазвайки основните принципи на радиационна защита.
Нивото на подготовка на рентгеновия лаборант трябва да отговаря на съвременните постижения на медицинската наука, практика и техника, както и на нейното непрекъснато развитие.
При завършване на образованието си, за осъществяване на тези дейности самостоятелно или под ръководството на лекар-специалист, рентгеновият лаборант трябва да притежава солидни знания, много добра професионална квалификация, обща култура и високи морално-етични качества.
Целта на обучението е да се подготвят компетентни специалисти, способни да прилагат в практиката усвоените теоретични знания и практически умения, свързани с професионалната квалификация и възможност за работа в мултидисциплинарен екип.
Реализирането на поставените цели се постига като се изпълнят следните задачи:
- Усвояване на система от специфични знания и практически умения, необходими за качествено практикуване на професията;
- Формиране на професионално-личностни и морални качества,съобразно етичните принципи в здравеопазването;
- Изграждане на стремеж за непрекъснато развитие и усъвършенстване при усвояване на професионалните компетентности, съобразно европейските и световни тенденции в областта на образната диагностика и здравните грижи, изискванията и стандартите за професията.
ІІ. УСЛОВИЯ ЗА ПОСТЪПВАНЕ В СПЕЦИАЛНОСТ „РЕНТГЕНОВ ЛАБОРАНТ“
Приемът на студенти в специалността е в съответствие с изискванията на ЗВО, Правилника за организация на учебния процес и Правилника за прием на студенти в МУ – Плевен.
Кандидатите трябва да притежават високо ниво на езикова култура и комуникативност, хуманистична, алтруистична и просоциална ценностна ориентация, начални умения, нагласи и мотивация за работа с уязвими групи от хора с различен социален и здравен статус.
Поради характера на професията, всички новоприети студенти /както и студентите от по-горните курсове/ минават на задължителен ежегоден медицински преглед в НЦРРЗ /съгласно Наредба № 11 22.10. 2018 год. за здравни норми и изисквания при работа в среда на йонизиращи лъчения/. Това гарантира контрола на здравето на заетите в тази област.
ІІІ. ТЕОРЕТИЧНА И ПРАКТИЧЕСКА ПОДГОТОВКА ПО СПЕЦИАЛНОСТТА
Обучението на студентите се извършва по учебни програми, които са съобразени с националните и европейските постижения в областта на образната диагностика и здравните грижи и актуалните потребности на професионалната практика.
Квалификационната характеристика и учебният план на специалността са изготвени в съответствие и при спазване на Наредбата за ЕДИ за придобиване на висше образование по специалностите от професионално направление „Здравни грижи” за образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър по...“ и Наредбата за прилагане на системата за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища - общ минимален хорариум 3200 академични часа, обем на практическото обучение не по-малко от 50% от общия хорариум по учебен план и 180 кредита. Обучението се провежда само в редовна форма, с продължителност 3 години /шест семестъра/.
Използваната материална база, информационното осигуряване на образователния процес и необходимия научно-преподавателски състав създават условия за провеждане на съвременен процес на обучение на високо ниво.
Учебният план по специалността включва задължителни, избираеми и факултативни учебни дисциплини и практическа подготовка, която се осъществява в учебно-практически бази, утвърдени от Академичния съвет на висшето училище.
Организацията и съдържанието на обучението осигуряват възможност за усвояване на система от интегрирани знания, умения и ценности в следните направления:
А. Общообразователни науки:
- Чужди езици - изучаването на чужд език дава възможност за познаване на новостите в областта на професионалното направление и образната диагностика с цел повишаване на професионалната компетентност.
- Информатика - на съвременния етап е необходима отлична компютърна грамотност за справяне с широко навлезлите в практиката информационни технологии, специализиран софтуер и компютърна обработка в ежедневната работа.
Б. Общомедицински и социални науки, които имат за цел:
- Изучаване устройството на човешкия организъм, механизмите на физиологичните процеси, тяхната регулация и патологичните отклонения при болестни състояния.
- Получаване на познания за причините, симптомите и протичането на заболяванията на различните органи и системи и алгоритъма на поведение на мероприятията по оказване на първа долекарска помощ при животозастрашаващи състояния, които трябва да владее всеки медицински специалист.
- Придобиване на теоретични познания по основните проблеми в хирургията, ортопедията и травматологията.
- Познаване на специфичните характеристики, физиологичните и анатомични особености на детския организъм.
- Придобиване на умения за поставяне на периферен венозен път, проследяване и грижа за проходимостта на венозните източници.
- Получаване на познания относно общите грижи за болния, асептиката, антисептиката и ВБИ.
- Придобиване на знания за мероприятията, които се извършват в огнище на масово поражение и при условия на крупни промишлени аварии, природни бедствия и катастрофи – медицинска сортировка, оказване на първа долекарска помощ и др.
- Овладяване на фундаменталните принципи, отнасящи се до личността на пациента, етичните проблеми, касаещи медицинското обслужване, съчетавайки познанията по медицинска психология, медицинска социология, медицинска етика и деонтология.
- Извършване на превантивна дейност относно социално значимите заболявания.
- Придобиване на познания относно промоцията на здраве – общественото и „групово” здраве и факторите, влияещи върху него, организацията на здравеопазване и провеждане на профилактика.
- Познаване на здравното и социално законодателство.
- Съдействие при събирането на точната информацията, която ще благоприятства поставянето на правилна и навременна диагноза.
- Притежаване на умения за комуникация с персонала, пациентите и техните придружители.
- Познаване на хигиенните изисквания за опазване на околната среда и личното здраве, както и предпазване от съществуващи професионални вредности.
- Ползване на латински език в медицинската практика.
В. Профилиращи познания, които подготвят бъдещия специалист рентгенов лаборант:
- Да усвои специфичната роля и задължения на професионалиста по здравни грижи в процеса на образната диагностика.
- Да познава основните нормативни актове за работа с източници на йонизиращо лъчение и съобразява работата си с изискванията и нормите за лъчезащита и недопускане на радиационен риск.
- Да познава основните нормативни актове за работа в условията на интензивни магнитни полета и съобразява работата си с изискванията и нормите за защита на пациента и персонала, участващ в изследванията.
- Да усвои и овладее практически организацията на работа в кабинети,
отделения и други звена, прилагащи тези енергии за медицински цели, учетната и ответна документация.
- Да изучи основните принципи на рентгеновата техника и образната
диагностика, като прилага всички методи и техники, при които се използват рентгенови лъчи, ултразвук, инфрачервени лъчи, магнитен резонанс за диагностика и други медицински цели.
- Да усвои нормалната анатомия на човешкото тяло и осъществява
междупредметна връзка с рентгеновата анатомия, рентгенографската техника и общата медицина.
- Да изучи различните технически средства за получаване на образ при използването на рентгенови лъчи, ултразвук, магнитен резонанс.
- Да познава основните противопоказания при извършване на рентгеновите, компютъртомографските и магнитнорезонасните изследвания
- Да изучи образната анатомия, целите които преследват различните методи на образна диагностика и базисната образна семиология на различните групи патологични процеси на органите и системите в човешкото тяло.
- Да изучи и познава добре параметрите на медицинската апаратура, с която работи – устройство, приложение, начин на действие, безопасност, охрана на труда, оперативната поддържка и отговорност.
- Да познава рентгеновата анатомия, правилата за позициониране на пациента и провеждане на нативни и контрастни образни изследвания съответно по утвърдените центражи и по утвърдения алгоритъм на правилата за добра медицинска практика.
- Да овладее и усвои техниките за изследване и разработването на данни за изследване на всички системи, органи и тъкани в човешкия организъм.
- Теоретически и практически да овладее основите на физикохимията, обработката на фотоматериалите и образите, както и допълнителната им обработка (постпроцесинг) и архивирането им.
- Да познава отлично съвременните групи рентгеноконтрастни препарати и лекарствени средства използвани в рентгенологичните звена, както и с факторите, които повлияват действието и ефектите, проявите на непоносимост към контрастната материя и мероприятията за предотвратяването им.
- Да може да разяснява на разбираем език изискванията и противопоказанията за провеждане на образните изследвания на пациентите с цел получаване на информирано съгласие за провеждане на съответното изследване.
- Да разяснява спецификата на образното изследване, а при необходимост да извършва непосредствената подготовка на пациента за назначеното изследване.
- Да бъде добре запознат с биологичното въздействие на йонизиращите лъчи, видовете клинични увреждания, лъчечувствителност и факторите, които повлияват биологичния ефект на радиацията.
- Да знае и спазва основните принципи за лъчезащита на пациента, персонала и други лица от населението, като използва лични предпазни средства.
- Да притежава необходимите знания и умения за получаване на диагностични образи с необходимото за клиничната цел качество при минимално възможно облъчване.
- Да усвои теоретически и практически основите на нуклеарно-медицинските методи, подготовката на пациента за провеждане на отделни изследвания, включително и компютърните стартиращи програми на гама - камерата.
- Да овладее теоретично на съвременно ниво специфичните познания за онкологичните заболявания и да придобие практически опит в основните принципи за тяхното лъчелечение, индивидуалният лечебен подход, методите за лечение и облекчаване на лъчевите увреждания.
- Да получи теоретически и практически знания за управление на качеството, за основните критерии при определянето му в различни случаи от практическата дейност, както и средствата за въздействие в зависимост от конкретните условия.
- Да овладее физическите основи на специалните методи за визуализация в диагностиката, дозиметрията на различните видове йонизиращи лъчения, физикохимическите основи на нуклеарната медицина и основните характеристики на йонизиращите лъчения, както и взаимодействието им с материята (веществото).
- Да усвои принципите на лъчезащита на персонала и пациентите, които са подложени на изследване или лечение с помощта на открити или закрити източници на йонизиращо лъчение.
- Да познава биологичните ефекти на поразяващите фактори при бедствени ситуации, организацията на защитата и медицинското осигуряване на населението в кризисни ситуации.
- Да познава основните на хигиената и екологията, типичните източници на йонизиращи лъчения и последиците за здравето при работа с тях.
ІV. ПОЛЕТА НА ДЕЙНОСТИ
По време на обучението си, рентгеновият лаборант трябва да бъде подготвен за качествено изпълнение на следните дейности (самостоятелно или в присъствието на лекар-рентгенолог или друг специалист):
1.Професионални дейности, които рентгеновият лаборант извършва самостоятелно:
1.1.Организира и провежда подготовката на работното място, апаратурата, инструментариума, консумативите и др. за конкретното изследване;
1.2. Спазва правилата за манипулиране и поддържане на апаратурата, с
която работи съгласно техническите изисквания и следи за нейната изправност;
1.3. Регулира потока от болни;
1.4. Посреща пациента и дава указания за извършване на изследването;
1.5. Извършва рентгенови изследвания по установени медицински
стандарти;
- Осъществява цялостната дейност по обработка на филмовия
материал;
1.7. Извършва дигитални рентгенографии;
1.8. Осъществява цялостна обработка на дигиталните образи и извършва
архивирането им;
1.9. Извършва конвенционални рентгенографии;
1.10. Извършва мамографии;
1.11. Извършва рентгенографии с мобилни рентгенови уредби;
- в операционни зали;
- в шокова зала;
- в болничната стая;
1.12. Извършва зъбни рентгенографии;
1.13. Извършва остеоденситометрия;
1.14. Изписва материали, филми и други консумативи;
1.15. Реагира адекватно в случаи на странични явления към контрастни
вещества;
1.16. Спазва лъчезащитата на персонала и пациентите, съобразно;
нормативните документи за работа в сфера на йонизиращо лъчение;
1.17. Отговаря за записването и архивирането на дозиметричната
информация от изследванията;
1.18. Наблюдава пациента по време на изследване;
1.19. Оказва помощ и психическа поддръжка на пациента;
1.20. Участва в обучение на стажанти и др.
2.Професионални дейности, които рентгеновият лаборант извършва съвместно с лекар-рентгенолог или друг специалист
2.1. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист контрастни рентгенови изследвания на отделителна система;
2.2. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар
специалист контрастни рентгенови изследвания на храносмилателна
система;
2.3. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист контрастни рентгенови изследвания на дихателна система;
2.4. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист контрастни рентгенови изследвания на сърдечно-съдова
система;
- Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист контрастни рентгенови изследвания на жлъчно-
чернодробна система;
2.6. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист контрастни рентгенови изследвания на централна
нервна система;
2.7. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист контрастни рентгенови изследвания на полова система;
2.8. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист интервенционални изследвания;
2.9. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист компютър-томографски изследвания;
2.10. Подготвя пациента и извършва съвместно и под контрола на лекар специалист магнитно-резонансни изследвания;
2.11. Владее и при нужда прилага техниката на парентералното (без
интраартериалното) въвеждане на медикаменти;
2.13. Участва в нуклеарно-медицински изследвания на:
- щитовидната жлеза;
- отделителната система;
- сърдечната система;
- храносмилателната система;
- дихателната система;
2.14. Подготвя пациента и участва при лъчетерапевтични процедури;
2.15. Подготвя пациента и участва съвместно и под контрола на лекар специалист в радиоимунологични изследвания;
2.16. Участва в провеждане на ултразвуково изследване;
2.17. Участва в профилактични и образователни дейности.
3.Дейности и грижи, които рентгеновият лаборант извършва в ситуация на спешност при отсъствие на лекар.
В тези случаи рентгеновият лаборант оказва първа долекарска помощ, като действията се датират, регистрират писмено и се предават на лекаря.
4.Промотивни, профилактични, изследователски и образователни дейности
4.1. Участва като наставник в обучение на рентгенови лаборанти и друг персонал (санитари, регистратори, мед. сестри);
4.2. Наставничество на студенти и стажанти;
4.3. Участва в програми за клинични изпитвания;
4.4. Участва в научни изследвания, проекти и разработки, като
представя резултатите на научни форуми;
4.5. Участва в профилактични дейности.
5.Комуникативна дейност:
5.1. Работа в мултидисциплинарен екип;
5.2. Зачита автономността на пациента. Взима информирано съгласие и осъществява регистрация на пациент;
5.3. Осъществява адекватен контакт с пациента по време на основната дейност;
5.4. Оказва помощ и психологична подкрепа на пациента;
5.5. Осъществява контакт с близките на пациента. Информира пациента и близките му за предстоящото изследване.
5.6. Прилага морално-етичните норми в практиката си.
V. ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ
- Рентгенови кабинети и отделения към диагностично-консултативни центрове, специализирани лечебни заведения, научни институти, диспансери, санаторно-курортни заведения, профилакториуми и други, където се използват уредби за:
1.1. Рентгенови диагностични конвенционали и контрастни изследвания;
1.2. Ангиографски, инвазивни и интерванционални изследвания;
1.3. Ултразвукова диагностика;
1.4. Компютър-томографи;
1.5. Магнитно-резонансни томографи;
1.6. Мамография и томосинтез;
1.7. Остеоденситометрия (DЕXA);
1.8. Апарати за термография;
1.9. Рентгенови апарати за стоматологични цели;
1.10. Лаборатории за обработка на филми и др.
2.Лъчетерапевтични звена;
3.Нуклеарно-медицински лаборатории;
4.Радиоимунологични лаборатории;
5.Специализирани кабинети, където се съчетават методи на образната
диагностика, нуклеарната медицина и електрофизиологията;
6.Радиобиологични и други лаборатории, където се използват източници
на йонизиращи лъчения за медицински цели;
7.Във ветеринаро-медицински институти и звена, работещи с йонизиращи лъчения;
8.Държавни учереждения, предприяния, заводи, лаборатории и институти, в които се използват източници на йонизиращи лъчения;
9.Институти по опазване на човешкото здраве и околната среда;
10.Заема административно-стопански длъжности.
VI. ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОДЪЛЖАВАЩО ОБУЧЕНИЕ
Получената професионална компетентност позволява на рентгеновия лаборант:
- Системно да повишава квалификацията си в различните области на здравните грижи чрез продължаващо обучение на работното място.
- Да получи допълнителна квалификация за работа в тясно специализирана област, посещавайки програми за следдипломно обучение.
- Да продължи образованито си в по-висока образователно-квалификационна степен в специалност „Управление на здравните грижи”.
Актуализираната квалификационна характеристика е обсъдена и приета на заседание на Колежански съвет от 21.02.2019 год. и утвърдена от Академичен съвет на заседание от 22.04.2019 год.